Godot

19. syyskuuta 2023 - 21.31
Kuva
Godot-pelimoottori

Koodaaminen oli kivaa 90-luvun lopulla. Koodasin pelejä QuickBasicilla ja verkkosivuja HTML:llä. Tekemisen tahti oli huomattavasti osaamista nopeampaa. EduskuntaManageri II:n menestys oli ihan käsittämätöntä verrattuna siihen kuinka huono peli oli teknisesti.

Koodaaminen oli ihan ok 2000-luvun alussa, kun julkaisin FormulaManagerin. Edelleen into tehdä asioita oli suurempaa kuin osaaminen. Muistan hyvin, kuinka osasin rakentaa vain muutaman UI-elementin ja koko peli rakentui sitten niiden varaan. Nykypäivän kaltaisia YouTube-tutoriaaleja ei ollut vielä olemassa.

Koodaaminen ei ollut kivaa 2004, kun tajusin, etten osaa sitä pätkääkään. Olihan se aika muutos hypätä VisualBasicista C-kieleen ja ymmärtää, etteivät globaalit muuttujat ja lukuisat sisäiset toistorakenteet todellakaan olleet hyvää ohjelmointia.

Koodaaminen oli kivaa 2006, kun opettelin rakentamaan dynaamista webbiä. Taas kerran into oli osaamista kovempaa, mutta sain kyllä jotain ihan hyvääkin aikaan. Ja aloin tekemään seuraavan sukupolven FormulaManageria, mutta projekti oli liian työläs, vaikka tein pelin ainakin kahteen-kolmeen kertaan uusiksi (1-2 versiota Zend Framework ykkösellä ja 1-2 versiota Yii 1/2:lla). Pääsin itse asiassa aika pitkälle. Tarjolla oli moninpelattava versio, jossa tekoälykin sai pidettyä tallinsa kasassa ja simuloituna peli pyöri kymmeniä kausia ongelmitta.

Sen jälkeen koodaaminen on ollut lähinnä työtä, ei suoranaisesti nautinto. Olen opettanut yliopistossa Pythonia, C++:aa, Javaa, PHP:tä ja JavaScriptiä. Tämän lisäksi tuli muutama vuosi koodattua Drupalia työksi. Aikoinaan tutustuessani PHP:hen tuntui se mahtavalta kieleltä. Sillä sai nopeasti aikaan asioita palvelinpuolella. Tietysti nykypäivänä ymmärtää, että se nopeus tuli vahvasti tietoturvan ja koodin ylläpidettävyyden kustannuksella.

Työkoodi oli kuitenkin työkoodia ja sellainen todellinen rakastuminen koodiin oli jossain aivan muualla. Pidän kyllä koodaamisen opettamisesta, sitä ei pidä ymmärtää väärin.

Mutta viime joulukuussa löysin vihdoin aikaa ruveta väkertämään Godot-pelimoottorin kanssa. Olin törmännyt siihen ensimmäisen kerran 2020 tai 2021. Montaa päivää ei tarvinnut joulun aikoihin koodata, kun homma alkoi hahmottua ja tuote syntyä. Aloin välittömästi koodata peliä, jota haluaisin itse pelata, ja jonka voisi julkaista kaikelle kansalle. Tämähän on tietysti useimmiten varma virhe, sillä ensin täytyy opetella käyttämään työkalua. Nyt kuitenkin totean, että Godot on sen verran intuitiivinen, että isompikin peli lähti lutviutumaan suht nopeasti. Ehkä olen itsekin oppinut vuosien aikana jotain koodaamisesta. Eli ensimmäinen opetteluprojekti mennee siis tuotantoon.

Kesäloman alettua kerkesin palata projektin pariin ja koodaaminen oli taas yhtä kivaa, kuin 90-luvun lopulla. Nyt syksymmällä olen istunut tuntitolkulla junassa ja koodaillut peliä eteenpäin. En sentään lähtenyt heti mitään Illuminatusta tekemään, mutta kuitenkin sellaista projektia, että sitä voi kunnolliseksi peliksi kutsua.

En myöskään lähtenyt tekemään EduskuntaManageriin uutta osaa, vaan teen jotain muuta. Pelimoottori alkaa olla nyt valmis ja JOS tähdet ovat oikeassa asennossa, niin peli tulee ulos jouluksi (jätän kuitenkin vuoden vielä speksaamatta, pelin versionumero on kuitenkin tällä hetkellä jo 0.6.1).

Unityn ammuttua itseään jalkaan olen varsin tyytyväinen, että valitisin Godot'n. Pöhinä somessa on ollut niin kovaa, että jään innolla odottamaan millainen markkinaosuus pelimoottorilla on vuoden-kahden kuluttua.

Godot <3

Lisää uusi kommentti